Meist

Eesti Hariduse Kvaliteediagentuur (HAKA) on hariduse kvaliteedi kompetentsikeskus.

Seame oma tegevuse keskmesse õppijate õiguse kvaliteetsele haridusele ning Eesti hariduse usaldusväärsuse nii siseriiklikult kui ka rahvusvahelisel tasandil. Hariduse kvaliteedi eest kannavad peamist vastutust õppeasutused, mistõttu on HAKA roll suunata õppeasutusi edendama oma sisemist kvaliteedikultuuri. Kvaliteedikultuuri all mõistame jagatud väärtustel ja kvaliteedikokkulepetel põhinevat organisatsioonikultuuri, mis on orienteeritud pidevale kvaliteedi täiustamisele. Kvaliteeti mõistame kui vastavust hariduse valdkonna sisemiste ja väliste osapoolte (õppeasutused, õppijad, tööandjad, riik) pidevalt muutuvatele ootustele. Kõigis oma tegevustes järgime kvaliteedi pideva täiustamise mudelit: tegevuste kavandamine – rakendamine – tulemuste hindamine –  parendamine.

Pakume kõigile hariduse valdkonna osapooltele (õppijad, õpetajad, õppeasutuste juhid, lapsevanemad, õppeasutuse kogukonna esindajad, haridus- ja teadusministeerium jt avaliku sektori asutused) platvormi selleks, et leppida kokku meie ühised ootused hariduse kvaliteedi osas. Erinevate osapoolte ootuste, Eesti haridusvaldkonna arengukava ning rahvusvaheliste suundumuste tasakaalustatud kogum on see, mille alusel töötame välja kvaliteedikriteeriumid õppeasutustele. Need kriteeriumid võimaldavad neil esmalt ise hinnata, mil määral nad osapoolte ootustele vastavad. Saame koos oma ekspertide ja mentoritega olla õppeasutustele toeks, aidates neid osapoolte ootusi mõista, kriteeriume oma igapäevategevustega lõimida ning eneseanalüüsi läbi viia. Meie roll on pakkuda õppeasutustele võimalust saada eneseanalüüsile ja senistele arengutele asjatundlikku ja objektiivset tagasisidet, mis võimestaks õppeasutust ja inspireeriks leidma uusi arenguvõimalusi.

Lähtume oma tegevuses Euroopa ja Eesti haridusvaldkonna arengusuunistest ning kokkulepetest. Hindamistegevustes ja analüüside läbiviimisel tagame kompetentse, objektiivse ja avatud lähenemise. Kõik organisatsiooni protsessid on üles ehitatud koosloome põhimõtteid arvestades, väärtustame pidevat vastastikust õppimist ja saadud oskusteabe levitamist ühiskonnas.

HAKA põhiülesanded

HAKA viib ellu kvaliteedikultuuri edendamisele suunatud tegevusi kõrghariduses, kutsehariduses, üldhariduses ja täiskasvanuhariduses lähtuvalt õigusaktidest, riiklikest arengukavadest, rahvusvahelistest suundumustest ja siseriiklikest arenguvajadustest.

HAKA põhiülesanded on kirjeldatud Haridus- ja Noorteameti põhimääruses (peatükk 4):

  • hariduse valdkonnas kvaliteedihindamise läbiviimise korra väljatöötamine ja kehtestamine;
  • koostöös haridusasutuste ja huvirühmadega hariduse valdkonnas kvaliteedikultuuri edendamine, parimate kvaliteedi edendamise tavade väärtustamine ja levitamine;
  • kõrgkoolide institutsionaalne akrediteerimine;
  • temaatiline hindamine;
  • kutseõppe kvaliteedi hindamine;
  • kõrgkoolide ja kutseõppeasutuste õppeõiguse ekspertiis;
  • täienduskoolituse kvaliteedi hindamine;
  • üldhariduse kvaliteedi hindamine;
  • teiste kvaliteediagentuuride teenuste kasutamise taotluste läbivaatamine ning hinnangute andmine teiste kvaliteediagentuuride Eesti õppeasutustes läbiviidud kvaliteedihindamisele;
  • akrediteerimise ja kvaliteedihindamise andmebaaside haldamine ja nende avaliku kasutamise võimaldamine;
  • kvaliteedihindamise tulemuste analüüside koostamine ja uuringute läbiviimine;
  • osalemine hariduse kvaliteedi alases rahvusvahelises koostöös, sh Eesti esindamine hariduse kvaliteedi küsimustes, ja välisriikides toimuvates kvaliteedihindamistes;
  • hariduse valdkonna hindamise ja kvaliteedi alane koolitustegevus ja nõustamine;
  • kvaliteedi alaste arendusprojektide ning piloothindamiste läbiviimine hariduse valdkonnas.