E-kursuse kvaliteedimärk

E-kursuse kvaliteedimärk
E-kursuse kvaliteedimärk

E-kursuse kvaliteedimärki antakse välja selleks, et tõsta e-kursuste kvaliteeti nii kõrghariduses, kutseõppes kui ka üldhariduses ning jagada parimaid praktikaid.

Märk on tunnustuseks e-kursuse loojale ja tegijale ning samas kinnitab õppijale, et kursus ja selle läbiviimise tase vastavad kvaliteedinõuetele.

Taotluse periood on 1. detsembrist 1. veebruarini 2024.

Juhendmaterjalid ja taotlusvormid

Mis on e-kursus ja kes on taotlejad?

E-kursus on materjalide, õpitegevuste ja õpijuhiste süsteemne terviklik kogum, mis toetab õppeprotsessi osalist või täielikku läbiviimist veebis. E-kursuste kvaliteedimärki saavad taotleda kõrgkoolide õppejõud ja kutseõppeasutuste ning üldhariduskoolide õpetajad.

NB! E-kursuse kvaliteedimärgile saab taotlusvoorus esitada kuni 80 taotlust.

Kui esitatud taotluste arv on suurem, jätab e-kursuse kvaliteeditöörühm endale õiguse piirata taotluste arvu. Valiku põhimõtteid tutvustame täpsemalt lisainfo all.

Näited taotlejate tagasisidest:

„Taotlusprotsess võimaldas võtta aega reflektsiooniks, mida ja kuidas ja milliste tulemustega kursusel teeme. Süsteemne eneseanalüüsi instrument aitas teha kursusele põhjaliku revisjoni ja näitas kätte täiustamist vajavad elemendid.“ 

„Kogu protsess võimaldas oma tegevust (nii konkreetse aine kui üldse õpetamisega seoses) justkui teisest vaatenurgast tajuda. Pead paratamatult mõtlema/vaatama ka läbi tudengi silmade, tulema endast justkui välja.“ 

*Lisainfo: haka@harno.ee.

E-kursuse nominendid (2023)
„Aasta e-kursus 2023“ tiitli tunnustamine
Digiõppe kvaliteedi kevadkonverents 2023

Millised on sammud märgi taotlemiseks?

E-kursuse kvaliteedimärgi taotlemiseks kuulutatakse kord aastas välja taotlusvoor. Protsess on järgmine:

  1. Taotleja koostab veebipõhise maatriksi alusel oma e-kursuse eneseanalüüsi. Kvaliteedimärgi taotleja esitatud eneseanalüüs on kursuse hindamise lisamaterjal. Eneseanalüüsi on võimalik täita inglise keeles SIIN
  2. Taotleja lisab eneseanalüüsile organisatsiooni retsensiooni. Organisatsiooni retsensioon sisaldab õppijate tagasisidet e-kursusele. Selle täidab ja allkirjastab organisatsiooni valitud isik (nt programmi- või õppekava juht, õppealajuhataja jne). Organisatsiooni retsensiooni lisab kvaliteedimärgi taotleja taotlusele.
  3. Iga konkursile esitatud kursust hindab e-õppe ekspertidest koosnev komisjon. Komisjon hindab e-kursust kokkulepitud hindamiskriteeriumite alusel. Ekspertkomisjon annab igale kursusele tagasisidet ja otsustab, kas omistada kursusele kvaliteedimärk.

E-kursuse kvaliteedimärgi taotlemine on taotlejale tasuta.

Kes e-kursuseid hindavad?

Kursuste hindamiseks moodustatakse meeskond e-õppe ekspertidest. Eksperdid valib välja kvaliteedi töörühm. Igale ekspertkomisjonile määratakse kvaliteedi töörühma liikmete hulgast mentor, kes toetab eksperte hindamisprotsessi ajal ja tagab hindamiskriteeriumite ühetaolisuse. Ekspertkomisjonid esitavad oma hinnangute alusel kvaliteedimärgi saavate e-kursuste ja aasta e-kursuse nominentide loetelu.

Miks kvaliteedimärki taotleda?

E-kursuse kvaliteedimärgi taotlusvooru tulemusena:

  • Omistatakse kvaliteedinõuetele vastavatele e-kursustele kvaliteedimärk. Kvaliteedimärgiga kaasneb kursuse loojale ja/või tegijale õigus kasutada märgi elektroonset kuvandit kursuse veebipõhises õpikeskkonnas, et kursust tutvustada, reklaamida jne. Kvaliteedimärgi pälvinud kursusi tutvustatakse parimate e-kursuste seminaril.
  • Nimetatakse digiõppe tipptaseme kursused. Nominendid esitatakse kvaliteedimärgi taotlusvooru ekspertide meeskonna hinnangute põhjal. Digiõppe tipptaseme kursused on pedagoogilise lähenemise ja tehnoloogilise lahenduse poolest eriti silmapaitvad kursused. Digiõppe tipptaseme kursuseid tutvustatakse tunnustusseminaril.
  • Antakse tagasisidet e-kursuse kvaliteedimärgi taotlejatele. Kõik kvaliteedimärgi taotlusvoorus osalenud e-kursuste loojad ja/või tegijad saavad tagasisidet hindamismeeskonda kuuluvatelt e-õppe ekspertidelt et oma e-kursust paremaks muuta.
  • Eneseanalüüsiprotsess toob välja arendamist vajavad elemendid ja teemad.

E-kursuse kvaliteedimärgi pälvinud

Tutvu kõikide kvaliteedimärgi saanud kursustega (2021 -2023) siin.

2022. ja 2023. aastal valmistasid aasta e-kursuse nominendid kursuseid tutvustavad videod, mida saad vaadata siit.

2022. aasta tunnustusseminari video.

2023. aasta tunnustusseminari video.

Lisainfo

Kui esitatud taotluste arv on suurem kui 80, jätab e-kursuse kvaliteeditöörühm endale õiguse piirata taotluste arvu lähtuvalt järgmistest printsiipidest:

  • Eelistatakse kursuseid, mida esitatakse konkursile esmakordselt;
  • Üks taotleja saab põhiautorina esitada konkursile ühe taotluse. Sama õppeaine erinevatest versioonidest saab esitada ühe taotluse. Kui taotleja esitab konkursile mitu kursust, siis palutakse autoril otsustada, milline esitatud kursustest taotlusvoorus osaleb;
  • Õigus on tagasi lükata taotlused, mis ei ole nõuetekohased.

Korduma kippuvad küsimused

Küsimuste korral võib julgelt kirjutada haka@harno.ee

Artiklid

Varendi, Merle; Villems, Anne; Pilt, Lehti; Kusmin, Marge; Plank, Toomas (2018). Quality management of e-courses – process, supporting development of digital culture in higher education. Estonian case. EQAF Paper: 13th European Quality Assurance Forum, Vienna, 15-17 November 2018. The European University Association (EUA).

Plank, Toomas; Kiilaspää, Katrin; Varendi, Merle; Pilt, Lehti; Villems, Anne; Sutt, Eneli; Dremljuga-Telk, Marit; Peiel, Kai and Kampus, Egle (2016). Quality Assessment in E-Learning: Rubrics for Evaluation of the E-Course. In: Damon Flores (Ed.). E-Learning: Evolution, Strategies and Technologies (35−68). Nova Science Publisher Inc..

Plank, Toomas; Villems, Anne; Pilt, Lehti; Varendi, Merle; Sutt, Eneli; Kampus, Egle; Peiel, Kail (2014). Rubrics for Quality Assessment of e-Learning Course. Proceedings of the 13th European Conference on e-Learning ECEL-2014: 13th European Conference on e-Learning – ECEL 2014, held at the Aalborg University Copenhagen, Denmark 30-31 October 2014. Ed. Dr Rikke Ørngreen and Dr. Karin Tweddell Levinsen. Academic Conferences and Publishing International Limited, 393−403.

Villems, Anne; Pilt, Lehti; Plank, Toomas; Varendi, Merle; Sutt, Eneli; Dremljuga-Telk, Marit (2013). Quality Assurance Processes in E-Learning: An Estonian Case. International Journal for Innovation and Quality and in Learning INNOQUAL, 1 (1), 20−28.

Anne Villems, Lehti Pilt, Toomas Plank, Merle Varendi, Eneli Sutt, Marit Dremljuga-Telk (2012). E-Learning quality assurance as a tool for open innovation in educational institutions: an Estonian case. EFQUEL (European Foundation for Quality in e-Learning) Innovation forum 2012.

Dremljuga-Telk, M.; Koitla, E.; Kusnets, K.; Kusmin, M.; Niitsoo, M.; Pilt, L.; Plank, T.; Varendi, M.; Villems, A. (2010). E-learning quality assurance system for e-courses in Estonia. TEPE (The Teacher Education Policy in Europe) conference, Tallinn 30. september – 2. oktoober 2010.

*E-kursuse kvaliteedimärgi kuvandi ja kontseptsiooni on välja töötanud Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse (HITSA) e-õppe kvaliteedi töörühm 2008. aastal. HITSA andis kvaliteedimärki välja aastatel 2008–2020. 2020. aastast koordineerib kvaliteedimärgi väljaandmist Eesti Hariduse Kvaliteediagentuur.


Tegevust viiakse läbi ESF TAT „Kõrghariduse kvaliteet ja rahvusvahelistumine” raames.